Dette innlegget er gammelt og kan inneholde feil informasjon.

MMS virker ikke


Er mobildata skrudd på?

Problemer med å sende og motta MMS kan komme av at mobildata ikke er skrudd på. For instrukser for hvordan man skrur på mobildata, se “Internett virker ikke”. MMS kan dessverre ikke sendes over vanlig trådløst internett (WiFi) ettersom det må være knyttet opp mot ditt SIM-kort. Derfor må du altså ha mobildata på for å kunne sende og motta MMS, du vil imidlertid ikke belastes mobildata ved bruk av MMS.

Er meldingsminnet fullt?

Alle meldinger tar litt plass, og ingen telefoner kan derfor lagre uendelig med meldinger. Hvor mange du kan lagre vil avhenge av minnet på din telefon. Går du tom for meldingsminne er løsningen å slette noen SMS eller MMS.
Er meldingen for stor?
MMS på opptil 2 megabyte (2 MB) støttes av MMS-sentralen og de aller fleste mobiltelefoner, men det finnes noen eldre mobiltelefoner som kun støtter MMS på 100 kilobyte (0,1 MB).

Er det ikke mulig å sende til og fra utlandet?


Sjekk om dataroaming er aktivert, om det ikke er det får man ikke sendt MMS. Husk å bruke landskoder foran telefonnummeret du vil sende til. Norge har landskode 0047 (+47 fungerer også). Om du fortsatt ikke får sendt eller mottatt MMS til/fra utlandet kan det skyldes at Telenor ikke har en avtale med operatøren i området du ønsker å sende til/fra.


Hvordan endrer jeg MMS-innstillinger på en iPhone (iOS13)?

Sjekk at mobilt internett er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, og sjekk at Mobildata er aktivert (grønn).
Sjekk at MMS er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Meldinger, og sjekk at MMS er aktivert (grønn).
For å motta korrekte innstillinger anbefaler vi at man nullstiller nettverksinnstillinger og deretter slår mobilen av og på.
Nullstill nettverk: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk og scoll deg helt nederst. Trykk på «Nullstill innstillinger» og slå mobilen av og på.
Hvis du vil legge inn manuelle innstillinger for MMS og Internett: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk
Mobildata fylles ut slik:
APN: telenor.smart
MMS fylles ut slik:
APN: telenor.mms
MMSC: http://mmsc
MMS proxy: mms-proxy.telenor.no:8080
APN type: default, supl, mms
APN protocol: IPv4/IPv6
APN roaming protocol: IPv4

Hvordan endrer jeg innstillinger i Android?


Sjekk at mobildata er aktivert: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og sjekk at Mobildata er aktivert (haket av). Velg «Navn på aksesspunkt», og velg «Telenor».
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og velg «Navn på aksesspunkt». Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg «Nytt APN». Fyll så inn følgende:
Navn: Telenor
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc/
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Trykk Lagre. Velg at det nye tilpunktsnavnet skal brukes (marker det).

Hvordan endrer jeg innstillinger MMS på øvrige mobiltelefoner?

For enkelte eldre mobiler kan man sende «FIKS MMS» til 1999 og man vil da få tilsendt automatisk oppsett for MMS. Dersom mobilen ikke er støttet av tjenesten vil man få opplyst dette og må sette opp MMS manuelt ved å følge fremgangsmåten nedenfor.
For at MMS skal fungere må det først settes opp internett:
Fremgangsmåten vil variere fra merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.10 Port: 9201 eller 8080 (begge skal fungere)
Startside: wsp://wap.telenor.no
Brukernavn: telenor
Passord: telenor
Nå kan du sette opp MMS:
Også her vil fremgangsmåten variere fra merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn.
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.11
Port: 8080 MMS-server: http://mmsc

Har du fortsatt spørsmål er det bare å kontakte vår kundeservice via chatten nede i høyre hjørne, eller ved å sende en e-post til kundeservice@sagamobil.no
Saga Mobil

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.