Jeg får ikke aktivert Mobildata

Er mobildata slått på?

Problemer med internett kan komme av at mobildata ikke er aktivert. Dette aktiverer du under “Innstillinger” -> “Mobilnett” -> «Mobildata». Dersom mobildata er aktivert og det likevel ikke fungerer, sjekk at det ikke er aktivert en mobildata-sperre på Min Side.

Dersom du befinner deg i utlandet kan det være at «Data-roaming» ikke er aktivert. Dette aktiverer du på samme sted som «Mobildata».


Hvordan endrer jeg nettverksinnstillinger?

Hvordan man endrer nettverksinnstillinger varierer fra mobil til mobil. De fleste nyere mobiler henter automatisk inn riktige innstillinger når du setter inn et nytt SIM-kort.
Dersom du opplever problemer kan du først prøve å «nullstille nettverksinnstillinger» og gjøre en restart av mobilen. Da vil den automatisk laste inn riktige innstillinger.

iPhone: «Innstillinger» -> «Generelt» -> bla helt ned og velg «Nullstill» -> «Nullstill nettverksinnstillinger»

Android: «Innstillinger» -> «System» -> «Tilbakestill» -> «Tilbakestill nettverksinnstillinger»

Dersom dette ikke fungerer kan du sjekke om innstillingene under stemmer:


Hvordan endrer jeg innstillinger på en iPhone?

Sjekk at mobilt internett er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, og sjekk at Mobildata er aktivert (grønn).
Sjekk at MMS er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Meldinger, og sjekk at MMS er aktivert (grønn).
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk

Mobildata fylles ut slik: APN: telenor.smart og Brukernavn og Passord skal være blanke.
MMS fylles ut slik:
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no/8080
Maks MMS-størrelse: 2097152.


Hvordan endrer jeg innstillinger i Android?

Sjekk at mobildata er aktivert: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og sjekk at Mobildata er aktivert (haket av). Velg «Navn på aksesspunkt», og velg «Telenor».
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og velg «Navn på aksesspunkt». Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg «Nytt APN». Fyll så inn følgende:
Navn: Telenor
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc/
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Trykk Lagre. Velg at det nye tilpunktsnavnet skal brukes (marker det).
Hvordan endrer jeg innstillinger internett på øvrige mobiltelefoner?
Fremgangsmåten vil variere med merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.10 Port: 9201 eller 8080 (begge skal fungere)
Startside: wsp://wap.telenor.no
Brukernavn: telenor
Passord: telenor

For eldre telefoner kan det fungere å sende «FIKS INTERNETT» til 1999. Da vil telefonen motta riktig oppsett, eller du vil få beskjed om at telefonen ikke er støttet.

Har du fortsatt spørsmål er det bare å kontakte vår kundeservice via chatten nede i høyre hjørne, eller ved å sende en e-post til kundeservice@sagamobil.no
Saga Mobil

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.